Author Topic: Първата проповед на Буда  (Read 2997 times)

0 Members и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Offline Eternities

  • ad infinitum
  • Напреднал
  • *****
  • Posts: 601
  • Gender: Female
    • Изворите
Първата проповед на Буда
« on: май 02, 2006, 04:43:03 pm »
Встъпителен очерк, превод и обяснителни бележки - Андрей Ангелов.

Публикувано в Orientalia. Списание за Изтока.
Издание на Нов български унивеситет, бр. 2/2005 г.

http://hyperupload.com/download/022e125256/propoved.zip.html
« Last Edit: октомври 06, 2006, 02:34:24 pm by Eternities »
I am who I am.

Offline NASTI

  • Ентусиаст
  • **
  • Posts: 12
  • Gender: Female
Re: Първата проповед на Буда
« Reply #1 on: март 04, 2008, 10:52:14 am »
Ето какво намерих в нета:

" ПЪРВАТА ПРОПОВЕД НА БУДА
Автор: АНДРЕЙ АНГЕЛОВ, превод (28.01.2008 г.) 25 прочитания

Встъпителен очерк, превод и обяснителни бележки
АНДРЕЙ АНГЕЛОВ


Публикувано в ORIENTALIA. Списание за Изтока
Издание на Нов български университет, брой 2/2005


Из предговора на преводача:

От древността до наши дни всички будисти, независимо от съществуващите понякога помежду им сериозни доктринални различия, приемат единодушно, че Буда е поставил началото на своята наставническа дейност с програмната си проповед за Четирите благородни истини, произнесена непосредствено след неговото Пробуждане в околностите на град Бенарес пред петима подвижници, бивши негови другари по съдба.

Най-богати полуисторически-полулегендарни сведения за тази проповед на Буда, с произнасянето на която той “завъртял Колелото на Закона” и поставил началото на първата в историята велика общочовешка духовна традиция, можем да намерим в палийския канон Типитака (“Три сборника”, буквално “Три кошници”) на будистката школа Тхеравада. Легендата разказва, че скоро след смъртта на Учителя на боговете и хората, която настъпила през май 544 г. пр. Хр.1, сред неговите ученици и последователи възникнали разногласия по различни въпроси. Това наложило да се свика събор, на който да се изясни какво точно е учил Буда. Край град Раджагриха се събрали 500 от неговите най-изтъкнати ученици. Под ръководството на Упали били уточнени правилата за поведение на членовете на будистката община Сангха, а любимият му ученик Ананда запознал присъстващите с всички поучения, които бил чул лично от Буда. Решено било уточнените учения на великия Учител да се изложат в писмен вид. Така възникнал будисткият канон Типитака. В неговите три сборника: Виная-питака (Сборник на разясненията на правилата за поведение), Сутта-питака (Сборник на поученията) и Абхидхамма-питака (Сборник на обяснението на учението) били включени най-различни по жанр произведения – от изящни двустишия до пространни теоретични трактати, – написани от различни ученици на Буда.

Дхамма-чакка-паваттана-сутта (известна още като Бенареската проповед на Буда) е безусловно най-превежданият на всички европейски езици будистки каноничен текст.

Постарах се преди всичко да запазя духа на този древен будистки текст. Исках да предам на съвременния български читател неговата атмосфера на безметежен покой и мъдра доброжелателност към всичко съществуващо, която така рязко контрастира с нашия напрегнат, вечно забързан, изпълнен с все нови и нови проблеми, конфликти и драми съвременен начин на живот. Затова и не съм заместил с многоточия, както обикновено се прави в подобни случаи, многобройните повторения в текста. За по-голяма яснота и прегледност, преди всяка негова смислово обособена част съм поставил подходящо подзаглавие – нещо, което се прави твърде често при превода на палийски текстове на английски език.
АНДРЕЙ АНГЕЛОВ"

към текста на книгата: http://www.argumenti.org/purvata%20propoved%20na%20buda.pdf


« Last Edit: март 04, 2008, 11:03:04 am by NASTI »